Doa Nabi Muhammad s.a.w Sembuhkan Tubuh Yang Sakit - SARIP KAY

Doa Nabi Muhammad s.a.w Sembuhkan Tubuh Yang Sakit

  • 2 min read
  • Oct 14, 2021
Doa Nabi Muhammad s.a.w Sembuhkan Tubuh Yang Sakit

Doa Nabi Muhammad s.a.w Sembuhkan Tubuh Yang Sakit | Bila nikmat sihat ditarik, tubuh badan mulai merasa kesakitan dan setiap pekerjaan harian akan terbatas, bergantung pada jenis kita sakit. Bersykurlah dan redhalah dengan ujian Allah, mohon doa kepadaNYA.

Sakit yang kita hadapi tidak semua dapat diubat dengan perubatan dan teknologi moden sekarang.

Adakalanya kita perlu iktiar perubatan islam, bersyukur setiap waktu.

Doa Nabi Muhammad s.a.w Sembuhkan Tubuh Yang Sakit

Pada beberapa waktu seperti itulah manusia butuh semakin mendekatkan diri pada Allah, sang maha pencipta, memohon dan berdoa agar penyakit dapat sembuh. Tentu saja dengan tetaplah berusaha menjalani proses perubatan atau terapi dari doktor yang menangani atau pakar dalam bidang masing-masing.

Hal yang seperti ini juga dialami oleh Rasulullah s.a.w saat beliau tengah sakit. Selain berusaha dengan berubat beliau juga memanjatkan doa-doa khusus kepada Allah yang maha pemberi kesembuhan.

Nabi Muhammad SAW mengajarkan pada kita lewat beberapa sahabatnya, doa apa yang perlu di baca saat badan alami kesakitan. Umpamanya saja waktu sisi dada (paru-paru serta jantung), kepala (sakit kepala atau migrain), sakit perut (lambung/maag), serta semacamnya, jadi Rasulullah menyarankan untuk membaca doa di bawah ini :

Doa Nabi Muhammad s.a.w Sembuhkan Tubuh Yang Sakit

“Letakkan tanganmu pada tempat yang sakit serta bacalah Bismillah tiga kali, lantas bacalah “A’uudzu billahi wa qudrotihi min syarri maa ajidu wa uhaadziru” (Aku
berlindung pada Allah serta kekuasaanNya dari keburukan yang tengah saya rasakan serta yang saya cemaskan.kuatirkan) ” (HR. Muslim)

Doa yang sama saja di ajarkan Rasulullah pada beberapa sahabatnya, seperti diterangkan dalam Syarah Hisnul Muslim. Diceritakan kalau disuatu hari seseorang teman dekat bernama Utsman bin Al Ash r. a datang pada Rasulullah lantaran terasa sakit pada satu diantara sisi badannya.

Lalu Rasulullah mengajarkan doa serta langkah itu. Nabi memerintahkan Utsman bin Al Ash menempatkan tangan pada tempat yang sakit, lalu membaca Bismillah sejumlah tiga kali serta membaca doa diatas sejumlah tujuh kali. Atas kehendak Allah, Utsman bin Al Ash pulih dari penyakitnya.

Terkecuali berusaha mengubati penyakit dengan pertolongan doktor. kita juga butuh membarenginya dengan doa pada Allah. Lantaran semuanya ubat serta doktor hanya penghubung, sesaat Allah lah yang mempunyai ketentuan. Serta Atas Ijin Allah Sakit kita dapat hilang.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada semua.

kredit : islamituindah


Related Post :

Leave a Reply

Your email address will not be published.